alles
voor
betere zorg

Retourbeleid voor klanten

  1. Doel en algemene beleidsverklaring
    • BUMEPO waardeert alle klanten, en onze inzet voor kwaliteitsproducten en eersteklas service wordt ondersteund door een eerlijk en redelijk retourbeleid dat op de beste wijze de problemen van klanten en de kosten, de veiligheid van de retourketen, en de nalevering van de geldende wetgeving regelt.
    • Dit retourbeleid is van toepassing op alle klanten in Nederland, met ingang 7 april 2020. BUMEPO behoudt zich het recht voor om het hele of een deel van dit beleid zonder voorafgaande kennisgeving te actualiseren en wijzigen.
    • Voor de uitvoering van dit beleid, wordt een klant omschreven als elke partij waarnaar BUMEPO producten of apparatuur verzendt. Een product bestaat uit alles wat BUMEPO verkoopt, met uitzondering van diensten.
    • Retourzendingen worden onderworpen aan standaard herbevoorradingskosten, tenzij ze voortvloeien uit een fout van BUMEPO.
    • Klanten kunnen contact met hun aangewezen verkoopvertegenwoordiger of de klantenservice van BUMEPO opnemen met vragen over dit beleid.
  2. Beleid
    • Goedkeuring van retourzendingen
      • Aanvragen voor goedkeuring van een retourzending moeten de volgende informatie bevatten en moeten vooraf schriftelijk worden goedgekeurd door de aangewezen verkoopvertegenwoordiger of de klantenservice van BUMEPO:
        • Het oorspronkelijke ordernummer van BUMEPO of het klantenrekeningnummer
        • De specifieke artikelen en hoeveelheden die worden geretourneerd
        • De expliciete reden voor de retourzending
        • Accurate contactinformatie van de klant (naam, telefoonnummer, e-mailadres)
      • Goedkeuring voor een retourzending wordt niet verstrekt voor:
        • Beschadigde producten meer dan drie kalenderdagen na de oorspronkelijke leveringsdatum
        • Alle andere producten meer dan drie kalenderdagen na de oorspronkelijke leveringsdatum
        • Producten die door de klant zijn beschadigd of verloren, of zijn beschadigd tijdens vervoer wanneer het vervoer door de vervoerder van de klant is geregeld
        • Producten die zijn verontreinigd in de vestiging van de klant of door een fout van de klant
        • Geopende producten, inclusief gedeeltelijke gevulde dozen
        • Producten die in een onverkoopbare staat verkeren
        • Producten beschadigd door onjuist gebruik, onjuiste behandeling, nalatigheid of omgevingsfactoren
      • Geweigerde levering
        • Wanneer de klant levering van een order van verkoopbare artikelen weigert, zal de vervoeder de artikelen volgens de instructies van BUMEPO retourneren. De klant ontvangt krediet verminderd met onze standaard herbevoorradingskosten en eventuele toepasselijke onkosten zoals verwijderingskosten. Wanneer de kosten voor de retourzending hoger zijn dan het totaal van de order, wordt de retourzending niet gecrediteerd.
      • Annulering van een order
        • Wijzigingen of annuleringen van order moeten plaatsvinden voordat de order is uitgevoerd. De klant ontvangt krediet verminderd met onze standaard herbevoorradingskosten en eventuele toepasselijke onkosten zoals verwijderingskosten.
  • Schaderisico
    • Klanten dienen alle artikelen grondig op vervoersschade te controleren voordat ze de levering accepteren. Er wordt geen krediet verstrekt tenzij binnen drie kalenderdagen na de oorspronkelijke levering van de order de schade is vastgesteld en de klant zijn aangewezen verkoopvertegenwoordiger of de klantenservice van BUMEPO op de hoogte heeft gesteld.
    • De verantwoordelijkheid van BUMEPO voor verlies en schade vervalt na de periode van drie dagen, waarna geen krediet meer wordt verstrekt. De klant is verantwoordelijk voor de veilige verwijdering in naleving van alle wet- en regelgeving plus eventuele behandelings- en verwijderingskosten die door BUMEPO zijn gemaakt. Deze kosten kunnen worden verhaald via een factuur aan de klant.
  • Schade of verlies tijdens transport
    • De klant en/of door de klant goedgekeurde externe vervoerder is aansprakelijk voor schade of verloren retourzendingen als de klant het vervoer regelt.
    • BUMEPO en/of de door BUMEPO goedgekeurde externe vervoerder is aansprakelijk voor schade of verloren retourzendingen als Medicentrale het vervoer regelt via een vooraf goedgekeurde vrachtbrief.
  • Behandeling en verwijdering van de te retourneren producten
    • De klant mag geen producten aan BUMEPO retourneren tenzij specifieke producten vooraf schriftelijk door BUMEPO voor retournering zijn goedgekeurd. Indien de klant producten heeft die (volgens dit beleid) niet naar BUMEPO kunnen worden geretourneerd, is de klant verantwoordelijk voor de juiste behandeling en/of verwijdering van de producten. BUMEPO raadt de klant aan eerst de producten voor het voorgenomen doel te gebruiken, maar in de gevallen waarin de klant ervoor kiest deze producten te verwijderen, dient de klant ervoor te zorgen dat het afvalproduct opnieuw wordt verpakt, en wordt verzonden en verwijderd op een wijze die overeenkomst met alle lokale, staats- en federale wet- en regelgeving. De klant zal BUMEPO vrijwaren voor en tegen eventuele schadevergoeding of aansprakelijkheid veroorzaakt door het verzuim van de klant om deze wet- en regelgeving na te leven.
    • BUMEPO zal de veilige behandeling regelen voor retourzendingen van producten die krachtens dit beleid zijn goedgekeurd en waarvoor BUMEPO verantwoordelijk voor de verwijdering is.
    • BUMEPO zal geen producten van een klant accepteren of voor een klant verwijderen die niet van BUMEPO zijn (bijvoorbeeld producten van een concurrent).
  • Rechtstreekse leveringen
    • Een rechtstreekse levering van BUMEPO wordt gedefinieerd als een product dat door BUMEPO van een derde partij wordt verkocht en direct vanaf die derde partij naar de klant van BUMEPO wordt vervoerd.
    • Retourzendingen van rechtstreekse leveringen worden alleen geaccepteerd op basis van de acceptatiecriteria voor retourzendingen van de oorspronkelijke leverancier, en moeten rechtstreeks aan de oorspronkelijke leveranciers worden gezonden.
    • De klant ontvangt krediet voor producten in een acceptabele staat zoals bepaald volgens het inspectieproces van de oorspronkelijke leverancier, minus de standaard herbevoorradingskosten van BUMEPO  op het krediet kunnen bovendien extra reducties van toepassing zijn die verband houden met het retourbeleid van de oorspronkelijke leverancier als deze hoger zijn dan de herbevoorradingskosten.
  • Verpakking en labelen van retourzendingen
    • Retourzendingen moeten goed worden voorbereid op vervoer in overeenstemming met toepasselijke vervoersvoorschriften, en duidelijk zijn voorzien van het goedkeuringsnummer voor de retourzending. BUMEPO kan de klant eventueel gerelateerde kosten die voortvloeien uit een fout van de klant in rekening brengen.
  • Vervoer retourzendingen en tijdsbestek
    • Vooraf goedgekeurde retourzendingen dienen binnen veertien dagen na afgifte van de goedkeuring van de retourzending door de klant te worden verzonden in overeenstemming met de vervoersvoorwaarden en -instructies van BUMEPO  Als dit niet gebeurd, is de goedkeuring van de retouraanvraag niet langer geldig. Indien het vervoersbedrijf niet binnen zeven kalanderdagen na goedkeuring contact met de klant heeft opgenomen, dient de klant de klantenservice van BUMEPO hiervan op de hoogte te stellen.
    • Retourzendingen die worden ontvangen met de vermelding “Vracht betaalbaar op bestemming” worden geweigerd. BUMEPO is niet verantwoordelijk voor de vervoerskosten verbonden aan de door de klant geregelde zending, of voor kosten met betrekking tot het product.
  • Verkeerde artikelen ontvangen
    • Alleen artikelen die deel van de order waarvoor een retourzending is goedgekeurd uitmaken worden geaccepteerd. Er wordt geen krediet verstrekt voor andere artikelen, en de klant kan verantwoordelijk zijn voor alle hieraan verbonden door BUMEPO gemaakte behandelings- en verwijderingskosten.
  • Inspectie
    • Het product wordt bij terugkomst geïnspecteerd op overeenstemming met de acceptatiecriteria voor retourzendingen van BUMEPO.
    • Na inspectie kunnen kredietverzoeken overeenkomstig worden verlaagd of geweigerd indien de klant geacht wordt verantwoordelijk te zijn. Reducties kunnen bestaan uit eventuele extra kosten voor verwijdering.
  • Verstrekking van krediet
    • Tenzij anderszins overeengekomen, kan krediet verminderd met herbevoorradingskosten of andere onkosten in dezelfde vorm worden verstrekt waarin de betaling van de oorspronkelijke factuur werd uitgevoerd; dit krediet wordt verstrekt nadat alle inspecties en behandelingen zijn voltooid.
  • Herbevoorradingskosten en andere onkosten
    • BUMEPO behoudt zich het recht voor op basis van dit beleid de klanten kosten in rekening te brengen voor fouten die door de klant zijn veroorzaakt. Voorbeelden zijn producten die foutief zijn besteld, zijn geweigerd bij levering of niet tijdig zijn geannuleerd om levering te stoppen.
    • Herbevoorradingskosten zijn bedoeld om een deel van de gerelateerde door BUMEPO gemaakte vervoers- en behandelingskosten voor de retourzending te dekken. Deze kosten worden berekend op basis van de volledige kosten van de artikelen die zijn gefactureerd en warvoor een aanvrag van retournering is ingediend.
    • Redelijke andere onkosten kunnen naar eigen inzicht van BUMEPO in rekening worden gebracht, met inbegrip van maar niet beperkt tot verwijderingskosten en aanvullende behandelingskosten.
  • Werkingssfeer
    • Dit beleid is van toepassing behalve wanneer en voor zover de wet anders voorschrijft.